2011. január 1., szombat

Karácsonyi mákvirág kalács

Karácsonyi mákvirág kalács
Ha karácsony, akkor bejgli minden mennyiségben. Ezért aztán egyet biztosan tudtam: bármit, csak bejglit nem sütök idén! Úgyis kapunk egy halommal a rokonoktól. Mégis szívesen maradtam volna a mákos desszertnél és akkor megláttam TücsökBogárnál a képet illetve a receptet...


Karácsonyi mákvirág kalács
Hozzávalók:
50 dkg liszt
2,5 dkg friss élesztő
3 dl langyos tej
6 dkg porcukor
2 evőkanál olaj
csipet só

Máktöltelékhez:
10 dkg darált mák
10 dkg porcukor
1 tk vanília kivonat
1 citrom reszelt héja
1 narancs reszelt héja

Kenéshez:
olvasztott vaj
1 tojássárgája
pici langyos víz

Az élesztőt a langyos tejben meleg helyen (langyos sütő) kb. negyed óra alatt felfuttattam. Amíg az élesztő dolgozott, összeöntöttem a tészta többi hozzávalóját egy keverőtálba. Ehhez öntöttem az élesztős tejet és jól összedolgoztam az egészet. Kelesztés nélkül kinyújtottam kb. fél ujjnyi vastagra (ügyelni kell, hogy ne legyen túl vastag, mert kelesztés közben a tészta megdagad majd és akkor alig lesz benne töltelék), téglalap alakra.
Az olvasztott vajjal megkentem a tészta tetejét, majd összekevertem a tölteléket.
A mákos keveréket egyenletesen elterítettem a tésztán. Ízlés szerint kandírozott narancs és/vagy narancsdarabkákat, mazsolát is szórhatunk rá! Az eredeti recept marcipánt említ, de én azt nem szeretem, így nemes egyszerűséggel kihagytam. :)
A tésztát a hosszabbik oldala felől szorosan feltekertem, mint a bejglit, és átraktam az egészet a sütőpapírral bélelt tepsire. A "tésztahurkából" kör alakot formáztam és egy éles késsel bevagdostam, mintha vastag szeleteket akarnék vágni belőle, majd ezeket kissé kifordítottam, hogy sütés közben láthatóvá váljon a szeletek közepe és a mákos töltelék is.
A formázás után 20 percig kelesztettem a kalácsot, majd feltekertem a sütőt 200 fokra és gyorsan lekentem a tésztát tojássárgájával. Fontos, hogy a tojássárgája szobahőmérsékletű legyen, mert már jártam úgy kelt tésztánál, hogy a hideg folyadékkal való lekenés miatt az egész összeesett! A tojássárgájához én néha egy kiskanál langyos (!) vizet is szoktam tenni, ezzel kentem le a kalácsot. Ezután ment is a sütőbe és kb. 25 perc alatt készre sült.
A fotó illusztráció (forrás: tucsokbogar.blogspot.com)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése